E.S.T. 30 (180G BLACK VINYL)
12 Inch
Tracklist:
From Gagarin’s Point of View
Seven Days of Falling
Eighthundred Streets by Feet
Tuesday Wonderland
Elevation of Love
Believe, Beleft, Below
Was bleibt, ist Liebe… Im Jahr 1993 gründeten die drei Schweden Esbjörn Svensson, Dan Berglund und Magnus Öström die Band e.s.t.. Svensson und Öström kannten einander seit der Kindheit und ihren ersten gemeinsamen musikalischen Gehversuchen. Und keiner der Drei ahnte, dass e.s.t. zur einflussreichsten europäischen Jazzband der Nullerjahre werden sollte. Vermutlich wussten sie zum Zeitpunkt ihrer Gründung noch nicht einmal, dass sie eine „Jazz“-Band waren. Alles was sie wollten, war Musik zu spielen, die alle Ihre Leidenschaften vereinte: Rock, Pop, Klassik, Folk, Improvisation. In den folgenden 15 Jahren spielten e.s.t. tausende Konzerte auf der ganzen Welt, veröffentlichten zehn Studioalben und mehrere Liveaufnahmen, gewannen Auszeichnungen und Goldene Schallplatten. We all know how the story ends.
Oder hat sie jemals geendet? Wird sie jemals enden? Anlässlich des 30-jährigen Jubiläums von e.s.t. kamen Magnus Öström und Dan Berglund mit den engen musikalischen Freunden Joel Lyssarides, Magnus Lindgren, Verneri Pohjola und Ulf Wakenius für zwei große Konzerte in der Kölner Philharmonie und der Stockholmer Filadelfia Kirche zusammen, um einige der schönsten Stücke des zeitlosen e.s.t. Repertoires zu spielen. Und so wie hier hat man diese noch nicht gehört: Die sechs Musiker, allesamt international vielbeachtete Solokünstler, widmen sich den Kompositionen behutsam und zärtlich, bewahren ihre ikonische Melodien und Rhythmen, öffnen aber auch immer wieder ganz neue, von Wärme und Licht durchflutete Räume. Füreinander und für das Publikum, welches mit entrücktem Schweigen und frenetischem Schlussapplaus reagiert.
e.s.t. 30 gelingt der Zoom aus der maximalen Entfernung hin zur größtmöglichen Nähe. Von der totalen Stille und Schwerelosigkeit des Alls im Opener „From Gagarins Point Of View“ bis zum tiefsten Inneren im Stück „Believe, Beleft, Below“, oder wie es in der späteren Vokalfassung heisst: „Love is Real“. If we meet again, I’d tell you how I feel, I’d tell you from the start, I’d tell you love is real. Was bleibt, ist Liebe.
Love remains...In 1993, three musicians from Sweden, Esbjörn Svensson, Dan Berglund and Magnus Öström formed the band e.s.t.. Svensson and Öström had known each other ever since their first steps into music as children. Neither of them could have anticipated that e.s.t. would become the most influential band in European jazz of the noughties. And when the band formed they probably didn't think they were particularly ‘jazz’ either; all they wanted to do was to play the music which united their passions: rock, pop, classical, folk, improvisation. In the following 15 years, e.s.t. would play thousands of concerts worldwide, release ten studio albums and several live recordings, win awards, gold discs. We all know how the story ends.
Or did it really end? And will it ever end? To mark the 30th anniversary of e.s.t., Magnus Öström and Dan Berglund combined forces with close musical friends Joel Lyssarides, Magnus Lindgren, Verneri Pohjola and Ulf Wakenius to give two major concerts, one at the Philharmonie in Cologne and other at the Filadelfia church in Stockholm. They played a selection of quintessential pieces from the timeless e.s.t. repertoire, but in a way that has never been heard before. The six musicians, each one a solo artist of international renown, treat the original melodic and rhythmic contours of these tunes with tenderness and affection. The iconic melodies and rhythms are all there, but we also hear how they are opened up again and again, as the musicians immerse them in unexpected warmth and light. These players react to each other in fascinating ways, and there is also a definite tingle in the air as the audience listens to the music in pin-drop silence, then bursts into uninhibited applause at the end.
“e.s.t. 30” zooms in from the widest of panoramas to the intimacy of the close-up. And from the total silence and weightlessness of space in the opener "From Gagarin's Point Of View" to the heartfelt sincerity of the final track "Believe, Beleft, Below", or as it is called in the later version with vocals: "Love is Real". “If we meet again, I'd tell you how I feel, I'd tell you from the start, I'd tell you love is real.” Love remains.
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